Podejście od strony ceny.
W poprzednim poście przedstawiliśmy częsty problem firm z dużym portfolio produktowym – trudność w określeniu zysku z pojedynczego produktu w czasie rzeczywistym. Rozwiązaniem które tam opisaliśmy jest odpowiednia analiza kosztów.
Ale to nie jedyne działanie które należy podjąć. Jednocześnie musimy obrać odpowiednią politykę cenową.
Jeden z naszych klientów mający duże portfolio produktowe miał problem z określeniem zysku z pojedynczego produktu. Wynikał on z tego, że kontrahenci w zależności od wolumenu negocjowali różne rabaty przez co jednostkowa cena produktu wahała się a firma nie była w stanie jej zweryfikować.
Dlaczego?
Ponieważ system na którym pracowała firma nie uwzględniał tzw. „rabatów retro”, czyli rabatów przyznawanych wstecz w związku z określonym wolumenem sprzedaży.
To powodowało, że określenie zysków bazowało na pewnym zakresie kwotowym i nie było precyzyjne.
Co zrobiliśmy?
Przeanalizowaliśmy źródło problemu a następnie zaprojektowaliśmy moduł, który precyzyjnie oblicza poziomy cen i zyski z nimi związane w zależności od przyznanych rabatów.
To pozwoliło klientowi obrać najbardziej optymalną strategię cenową i, łącząc to z polityką kosztową z poprzedniego posta, dokładnie określić to ile zarabia na danym produkcie.
A zatem #CoZmieniaDBS?
Pozwala na wprowadzenie spójnej strategii produktowej i cenowej a dzięki temu – zwiększenie zysków organizacji.